با تشنگی در ماه رمضان چه کنیم؟

1507255320-takmehr_ir

قطع مصرف نوشیدنی ها و خوراک های تری بخش و خنکی بخش، در کنار مواجهه با گرمای خورشید و عوامل گرم کننده ی دیگر مانند حرکت بدنی و غیربدنی، به ویژه در فرد جوان گرم مزاج، موجب کاهش رطوبات بدن و غلبه ی گرمی و خشکی بر قلب و کبد و معده می شود و روح های طبی سه گانه نیز از تعادل بیرون می روند و فرد دچار تشنگی زیاد و عطش می گردد. البته عطش های مرضی ناشی از وجود ماده نامناسب در معده یا سوء مزاج های گرم قلب نیز وجود دارند که ربط چندانی به روزه داری ندارند و شاید در این ماه تشدید شوند و لازم است با مراجعه به درمانگاه های طب سنتی ایران، درمان شوند. این وضعیت موجب خشکی پوست و مزاج، مشکلات روحی، عدم تمرکز، افکار بد، کم خوابی و بدخوابی، عصبیت و تحریک پذیری و بی قراری و… به ویژه در افراد گرم و خشک مزاج می شود.

همه ی غذاها و ادویه های گرم و خشک، غذاهای مولد صفرا، خوراک های چرب و سرخ کردنی ها، کارهای بدنی زیاد، مواجهه با گرمای روز و تابش آفتاب، بوها، فکرها، استرس ها و احساساتی که موجب افزایش گرمی در مغز و قلب و معده . کبد شوند موجب افزایش تشنگی می گردند.

نخستین گام در کاهش عطش در روزه داری، پرهیز از عوامل زمینه ای بالاست. اما در وعده های سحر و افطار نیز می توان با خوردن خورش های همراه با آلو، تمرهندی و زرشک، پرهیز از خوردن میوه های گرمسیری چون موز و انبه که زیاده روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می شود، پرهیز از خوردنی های عطش آور چون بادمجان، کشک، ماکارونی، ماهی و کنسروها، مصرف کمتر شیرینی ها، به ویژه شیرینی های قنادی چون زولبیا و بامیه یا پشمک، نوشیدن شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو، تمر یا زرشک، نوشیدن عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چایخوری تخم خرفه و نوشیدن ماءالشعیر طبّی به جای آب و چای، از ایجاد تشنگی زیاد در طول روز پیشگیری کرد. بهتر است در وعده سحر از مصرف خوردنی های ادرار آور مانند هندوانه و چای پر رنگ نیز پرهیز شود.

یک توصیه خوشمزه دیگر برای رفع تشنگی هم این است که دو ساعت پس از افطار، فالوده هندوانه با سکنجبین، یا عرق کاهو و تخم خرفه، یا فالوده خیار با سکنجبین میل کنید.

در طول ساعات روزه داری نیز روش هایی برای کاهش عطش و حرارت وجود دارد:

·         بوییدن سیب گلاب، خیار، لیمو و گلاب

·         اسپری کردن گلاب خنک در فضای اتاق و شستشوی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب

·         تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کاهش می دهد

·         خواب روزانه حدود یک ساعت که بهتر است در حدود پیش از ظهر باشد یا دست کم نزدیک غروب آفتاب نباشد

·         توقف کمتر در آفتاب و کاهش فعالیت های جسمی و درگیری های فکری به ویژه در محیط گرم

·         استفاده کمتر از رنگ های گرم و پوشیدن لباس هایی با رنگ های روشن و طبیعت خنک

·         پرهیز از بوها و عطرهای گرم

·         مالیدن روغن بادام یا بنفشه به بدن، شکم، گونه ها، پیشانی و پشت گوش

·         استراحت کردن در جای تاریک با هوای خنک و بوهای خنک

باید توجه کنیم که تشنگی، الزاماٌ با نوشیدن آب برطرف نمی شود و مصرف تری بخش هایی چون کاهو، خیار بوته ای بدون پوست و بدون نمک، سکنجبین، خاکشیر، روغن بادام شیرین، روغن بنفشه و جو نیز به تأمین رطوبت مورد نیاز بدن کمک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *